Fyra av tio småföretagare utan webbplats

Enligt en undersökning från Visma är det fortfarande en stor del av småföretagarna som inte har någon egen webbplats, så många som 40 procent. Ett vanligt skäl är att man inte tror att en webbplats skulle ge vare sig ökad försäljning eller nya kunder.

Enligt studien ”Svenskarna och internet 2019” skaffar sig så gott som alla internetanvändare information genom att söka på nätet. Att då inte tycka att en webbplats skulle ge något ökat värde känns ologiskt.

– Det är bekymmersamt att småföretagare resonerar så, eftersom digitaliseringen helt har förändrat hur vi köper varor och tjänster. Dagens kunder förväntar sig att hitta allt de behöver på nätet och väljer andra leverantörer om ditt företag inte har en hemsida, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.


Boo Gunnarsson  Foto: Martina Wärenfeldt, mstudio.se

Många tror att det räcker med en företagssida på Facebook, men utan betald annonsering är synligheten nästan obefintlig där.

– En bra hemsida stärker ditt varumärke och ger dig bättre kontroll över informationen som finns om ditt företag på nätet. Facebook och andra sociala medier är jättebra verktyg i marknadsföringen, men ska inte vara en ersättning för en riktig hemsida, säger Boo Gunnarson.

Srf Medlemswebb

Du som är auktoriserad medlem hos Srf konsulterna och ännu inte har skaffat en egen webbplats kan använda vår ytterst förmånliga och branschanpassade medlemswebb.

– Vi erbjuder våra medlemmar en lättanvänd hemsideslösning som mer eller mindre sköter sig själv, säger Petra Lagnehag Zars, Srf konsulternas marknadschef. Innehållet är helt branschanpassat och bygger på färdigt artikelmaterial, kalenderfunktion, nyhetsbevakningstjänst med mera. Den är sökoptimerad och har en funktion för att skicka nyhetsbrev till kunderna. Det är bara att lägga in företagets egen logotyp och anpassa sidan till den egna verksamheten.

Inlägget Fyra av tio småföretagare utan webbplats dök först upp på Srf konsulterna.

Source: srfkonsult.se